Contrafacerea produselor farmaceutice  reprezintă o problemă globală în care sunt implicaţi mai mulţi factori:

  •      Instituţii de sănătate: ANMDM, MS, EMA
  •      Vama
  •      Doctorii
  •      Farmaciştii
  •      Pacienţii

Ce pot face farmaciştii?

Securizarea lanţului de aprovizionare, integrând coduri şi serii pe ambalajul produselor.

Implementarea metodelor de detectare ori de câte ori este posibil:

-Reacţii de culoare

-Comparare cu un standard

-Determinarea proprietăţilor fizice (densitate, solubilitate, vâscozitate, indice de refracţie, pH)

-Metode cromatografice

-Spectroscopia în IR apropiat (NIR)

-Sisteme TruScan

Măsuri anti-contrafacere:

-Coduri de bare (cu jet de cearneala , cu laser)

-Aplicarea de holograme

-Sisteme de etanşeizare a flacoanelor

-Dispozitiv de identificare prin radiofrecvenţă (RFID)

-SMS – etichete răzuibile

Medicamentele trebuie să fie individualizate cu un COD DE BARE UNIC pentru a se asigura trasabilitatea.

Creşterea gradului de conştientizare în rândul pacienţilor este un punct critic.

Consilierea pacienţilor cu privire la condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un medicament înainte de a fi administrat: aspect, formă, culoare, miros conforme specificaţiilor din prospect.

Instruirea pacienţilor în vederea raportării neconformităţilor observate şi a reacţiilor adverse, sistarea administrării şi adresarea către farmacist.

Ce pot face pacienţii?

Achiziţionarea medicamentelor să se realizeze exclusiv de la surse autorizate: farmacii comunitare sau farmacii online autorizate.

Monitorizarea produselor farmaceutice administrate astfel încât să corespundă din punct de vedere al aspectului.

Raportarea diferenţelor de aspect, culoare, gust, miros sesizate şi sistarea tratamentului dacă produsul este neconform.

Raportarea reacţiilor adverse imediat ce ele apar.

Combaterea contrafacerii produselor farmaceutice este în prezent o problemă de sănătate publică ce ne priveşte pe toţi şi cu toţii ar trebui să participăm la rezolvarea ei!