Mulți dintre noi suntem atenți când vine vorba de produse contrafăcute precum haine, genți sau software-uri, dar nu ne gândim la un dușman mult mai periculos, care ne poate influența chiar sănătatea: medicamentul contrafăcut. Pe lângă impactul negativ pe care îl are asupra economiei, acesta se dovedește a fi mult mai periculos decât ne-am aștepta.
Medicamentele contrafăcute sunt răspândite pretutindeni pe glob. Atât economiile cât și țările dezvoltate, ce au la bază un sistem de reglementări bine pus la punct, au reușit să cadă pradă acestei ilegalități. In Filipine, până la 10% din medicamentele vândute pot fi contrafăcute, guvernul reușind să confiște 700 de milioane PhP obținuți prin intermediul distribuirii de astfel de medicamente sau suplimente în centrul Manilei, în acest an.
Studiile arată că principalele motive pentru achiziția de medicamente sunt: disponibilitatea redusă într-o anumită zonă, lipsa unei prescripții, costurile ridicate. Dar știm oare la ce pericol ne putem expune?
Un medicament contrafăcut poate să difere de cel original prin cantitatea substanței active, prin prezența altor substanțe, a informațiilor eronate înscrise pe ambalaj sau chiar a falsificării acestuia. Deși conțin cantitatea corectă de substanță activă, nu garantează calitatea, siguranța și eficiența produselor originale deoarece nu sunt fabricate conform manualelor de bune practici de fabricare și distribuție (GMP/GDP) stabilite la nivel mondial și impuse produsului din industria farmaceutică.
Astfel, ele reușesc să înșele pacienții înlocuinde-le terapia de care au nevoie și crescând șansele apariției complicaților și a agravării bolii. In multe cazuri, falsurile pot cauza probleme mari de sănătate, printre care: reacții alergice, intoxicații cu metale grele, mărirea rezistenței la anumite medicamente.
Ele se vând ca niște ,,leacuri miraculoase”, distribuitorii mizând pe dorințele oamenilor de a găsi soluții simple la problemele de sănătate (pierderea în greutate, vindecarea bolilor grave – cancerul). Însă aceste ,,miracole” pot face diferența dintre viață si moarte, fiind înregistrate chiar și decese în rândul consumatorilor.