Acasă sau la facultate?

O întrebare care se află în mintea tuturor, chiar dacă nu a fost exteriorizată neapărat către cei din jur și care ne face să punem în balanță lucrurile pozitive cât și pe cele mai puțin frumoase, a fost în ultima perioadă, „Cum este mai bine, acasă sau la facultate?”. Dar oare, acest „bine”, ce înseamnă în realitate?

Fiecare dintre noi are o percepție diferită asupra a ceea ce se întâmplă în jurul nostru, pentru că noi, ca oameni, suntem diferiți. Pentru unii dintre noi, aceia care sunt mai introvertiți, perioada actuală a fost un impediment mai mic față de aceia dintre noi cărora le place să socializeze cât mai mult, să se implice în tot felul de noi provocări, să iasă din zona de confort a propriei bule zilnice. Se pare că marea întrebare „Acasă sau la facultate?” este, de fapt, „Normalul actual sau cel vechi?”, întrucât circumstanțele care ne înconjoară nu afectează numai planul profesional.

Desigur, pentru nici una dintre categoriile menționate mai sus, nu au existat numai zile roz. De ce? Pentru că impactul nu este doar la nivel individual, ci și la nivel colectiv. Faptul că cineva este mai mult sau mai puțin sociabil, că îi place mai mult sau mai puțin să petreacă timp în oraș, cu prietenii, sau pur și simplu să călătorească, să exploreze necunoscutul, nu îl face să își dorească mai puțin să aibă o normalitate colectivă în jurul lui. De ce? Simplu – termenul potrivit ar fi empatizare. Ca atunci când auzim sau vedem o poveste tristă care ne atinge o latură pe care deseori ne-o suprimăm, de frică să nu părem vulnerabil față de cei din jur, așa și în situația actuală. Când din toate părțile suntem împroșcați cu vești negative, este greu să îți păstrezi pozitivismul.

Totuși, putem oare vedea partea plină a paharului?

Ne-am petrecut aproape un an de studii în fața unui laptop.

Avem o imagine mai mult decât de ansamblu creată, despre ceea ce înseamnă online-ul.

Despre cât de avantajos este pe anumite părți, dar cum pe altele, se situează la fundul sacului cu argumente.

Din perspectiva unor viitori „vânzători de medicamente”, ar fi mai mult decât suficient acest online. În realitate însă, sistemul ar trebui să ne pregătească să fim adevărați profesioniști. Să putem demonta ideea că un farmacist este doar un simplu „vânzător”, temă pe care am abordat-o cu mare drag și dedicare în ultimul număr al reviste pHarma Student, pe care o puteți accesa *aici*.

Deci, cum este mai „bine”? Dacă stăm acasă, cursurile și toate informațiile necesare ne sunt puse la dispoziție. Putem elimina timpii morți, pe care i-am fi petrecut prin diversele mijloace de transport. Scăpăm de stresul absențelor cauzate de întârzieri neprevăzute. Dar, în același timp, pierdem ce este mai important: interacțiunea. Nu mai avem contact cu ai noștri colegi, cu profesorii, ca să nu mai spun despre „interacțiunea” cu profesia noastră, fără de care oare ne vom putea numi farmaciști?

Impactul acestui învățământ online s-a regăsit și la nivel psihologic. Deveneam anxioși, ne pierdeam foarte repede concentrarea și ne plictiseam, iar toată această monotonie de care aveam parte aproape zilnic, ne făcea să fim mai puțin productivi. Randamentul pe care îl puteam da, prin adevăratul potențial pe care îl avem, era irosit. De ce? Pentru că trebuia să acceptăm partea întunecată a acestui online, cu care aveam tangențe, iar cum viața noastră nu se trăiește online… putem trage singuri concluziile.

Acum, că am văzut părțile pro și contra ale acestui mod nou de viață, avem posibilitatea de a diminua, pe cât posibil, părțile mai puțin frumoase, care ne fac să nici nu mai putem dormi bine noaptea?

Din fericire ne întoarcem încet, încet la activitățile noastre obișnuite din mediul offline, dar tot avem nevoie să ne susținem corpul în lupta cu această schimbare.

Am tot căutat soluții și am găsit unele mai bune, altele mai puțin bune. Depinde de fiecare dintre noi pe care… parte avem nevoie de un boost.

Prima soluție care ne poate ajuta pe toți este un arhicunoscută, pentru că o auzim, dacă nu zilnic, măcar odată la câteva zile: bea apă! Câteva avantaje ar fi:

  • două pahare băute după ce te trezești, ajută la activarea organelor interne, este ca un fel de duș, doar că pe interior;
  • un pahar înainte de masă, de preferat cu jumătate de oră, ajută la digestie;
  • un pahar înainte de duș ajută la menținerea sănătoasă a ritmului cardiac;
  • un pahar de apă înainte de culcare previne atacul de cord și pe cel cerebral;
  • în plus, pentru cei care merg la sală, este bine să bea un pahar de apă cu jumate de oră înainte, pentru un boost de energie.

Acum, că am înțeles cât de important este să bem apă și cum aceasta ne poate ajuta, trebuie să înțelegem cât de importantă este și mișcarea. Mai exact, ar trebui să avem minimum 3 km de mers zilnic, pe care îi putem înlocui, de la caz la caz, cu orice alt fel de mișcare, însă ține minte, beneficiile efortului fizic vor fi resimțite după ce depășim o perioadă de aproximativ 10 minute per fiecare sesiune de mișcare. Avantajele unei rutine care să elimine de la zi la zi sedentarismul ar fi:

  • îmbunătățește concentrarea și performanța intelectuală;
  • reduce durerile de spate, prin îmbunătățirea posturii și a mobilității;
  • previne apariția diverselor boli ale sistemului cardiovascular, cum ar fi accidentul vascular cerebral sau a hipertensiunii arteriale;
  • îmbunătățește digestia și contribuie la controlul apetitului, ajută la păstrarea unei greutăți corporale optime;
  • îmbunătățește calitatea somnului.

Acum, că tot am amintit despre somn. Cât ar fi ideal să dormim, de fapt? Numărul orelor de somn pentru care organismul nostru se va simți odihnit este, în medie, de 8 ore pe noapte. Acest număr poate varia, de la caz la caz.

Pentru un somn mai bun, pe lângă mișcarea pe care am amintit-o mai sus, este esențial să ne deconectăm! Telefonul trebuie oprit cu cel puțin 1 oră înainte de culcare, iar utilizarea acestuia poate fi înlocuită cu activități care să favorizeze apariția somnului, precum citirea unei cărți. Alte tipsuri pentru un somn liniștit:

  • fă o baie caldă cu multă spumă și poate cu o picătură de ulei eșențial – aroma ta preferată;
  • să nu uităm de muzica care îți place, pusă pe fundal, pentru oricare mod de relaxare ai opta;
  • bea un ceai, spre exemplu, de tei – este calmant, reduce stresul, oboseala cronică, previne un somn agitat și tratează insomnia; o altă opțiune ar fi ceaiul de roiniță, care ajută la îmbunătățirea memoriei, dar are și efecte împotriva stresului, prin armonizarea stării psiho-emoționale sau efect împotriva insomniei;
  • meditează – chiar și 5-6 minute sunt benefice; te ajută să te concentrezi mai bine, poate spori și imunitatea și ne echilibrează emoțional.

Iar ca un reminder, să consumăm fructe și legume care sunt foarte importante. Ele îmbunătățesc atât sănătatea fizică, cât și pe cea psihică. Încearcă să ajungi treptat la 5 fructe și legume pe zi.

Redactori: Marilena Crișan, Beatrice Andreea Dragomirescu

Ilustrator și fotograf: Marilena Crișan

TUBERCULOZA

Este timpul să renunțăm la ideea că tuberculoza (TBC) este departe de noi sau nu ne privește. Tuberculoza  este o boală care nu ține cont

Citește acum »

Men’s Health Week

Men’s Health Week este săptămâna dedicată conștientizării problemelor de sănătate care afectează într-o proporție mai mare bărbații și a metodelor eficiente de profilaxie. Anul acesta,

Citește acum »