Uneori e periculos să slăbești. Cure de slăbire nu tocmai „miraculoase”

Surplusul de kilograme, asimilat de foarte multe ori cu obezitatea, reprezintă o problemă din ce în ce mai des întâlnită în zilele noastre atât la femei, cât și la bărbați. După cum bine știți acest lucru este cauzat de mai mulți factori dintre care amintim globalizarea, urbanizarea și schimbările rapide ale stilului de viață, ajungându-se astfel la diete nesănătoase și comportamente sedentare.

De foarte mult timp, dietele pentru slăbit rapid fac cu ochiul tot mai multor persoane care nu sunt mulțumite de propria greutate corporală, căci acestea au un rezultat miraculos pentru o perioadă scurtă de timp. Da, în calitate de sportiv, pot afirma că rezultatul promovat este complet adevărat, însă consecințele pe care aceste diete le au în momentul în care renunțăm la ele sau le menținem pe o perioadă mai lungă decât ar trebui sunt greu de suportat, deoarece alterează metabolismul într-un mod dificil de redresat. Pentru a înțelege mai bine în ce constau curele pentru slăbit rapid, vă voi prezenta câteva principii ce stau la baza acestora:

1.       Dietele de înfometare, pe baza de apă și zeamă de lămâie. Vedetele de peste ocean precum Beyonce au făcut populare aceste diete de detoxifiere, care promit să topească kilogramele în câteva zile în care se consumă doar limonadă.

2.      Diete pe baza de pastile de slăbit și suplimente dietetice. Aceste pastile promit absorbția nutrienților, accelerarea metabolismului și topirea grăsimilor, însă riscurile pentru sănătate sunt considerabile.

3.      Dietele foarte slab calorice. Limitarea numărului de calorii care duce la scăderea kilogramelor, dar și la apariția multor probleme de sănătate.

4.      Fasting. Fasting înseamnă post negru în limba engleză. Da, post. Post adică ceea ce țineau bunicii tăi în fiecare miercuri și vineri și de încă 4 ori pe an, dar de data aceasta fără semnificația religioasă.

Fastingul intermitent este termenul folosit pentru a denumi un program prestabilit de a mânca în cicluri, împărțit în perioade de fasting (când nu se mănâncă) și perioade de mâncat (când, evident, se mănâncă). Fastingul intermitent nu este despre ce mâncare trebuie să mănânci, ci mai degrabă despre când trebuie să mănânci pentru a-ți maximiza digestia și pentru a sustrage numeroase alte beneficii pentru sănătatea ta. Una dintre metodele populare de fasting este METODA Mănâncă – STOP – Mănâncă, care presupune să nu mănânci timp de 24 de ore, o dată sau de două ori pe săptămâna. Deși sună foarte crud, da rezultate foarte rapide și fiind sinceri acum cu noi înșine, ce nu sunt dispuși oamenii să facă pentru a slabi atunci când își doresc asta din adâncul inimii?

Studiile de specialitate făcute în ultimii ani au dovedit nu numai că dietele enumerate mai sus sunt periculoase pentru sănătate, dar și că nu dau rezultate pe termen lung. Pericolele la care te expui urmând o dietă de slăbit rapid:

Calculii biliari  aceștia apar la 12-25% dintre persoanele care pierd un număr mare de kilograme într-un timp scurt.

Deshidratare – aceasta poate fi prevenită prin hidratarea excesivă.

Dezechilibre electrolitice  deshidratarea stă la baza apariției dezechilibrelor electrolitice, iar în timpul curelor de slăbire drastice acestea apar în mod frecvent.

Malnutriție – malnutriția apare ca urmare a consumului insuficient de proteine pentru o perioadă îndelungată.

Probleme cardiace – o dietă drastică nu îți va pune sănătatea inimii în pericol însă, potrivit medicilor, mai multe asemenea diete ținute în mod repetat cresc riscul apariției problemelor cardiace, afectând vasele de sânge.

Potrivit specialiștilor, limitarea treptată a numărului de calorii, însă nicidecum drastică, precum și exercițiile fizice realizate în mod regulat, sunt singurele metode prin care se poate obține silueta mult dorită în mod eficient și sănătos. Secretul constă în arderea mai multor calorii decât mâncăm, aflându-ne astfel într-un deficit caloric. Totodată, trebuie să avem în minte și faptul că o nutriție diversificată este deosebit de importantă, de aceasta depinzând într-o proporție foarte mare rezultate pe care ni le dorim.

La ce mă refer când spun nutriție diversificată? La faptul că nu trebuie să scoatem din regimul nostru alimentar anumite categorii de macronutrienti cum ar fi carbohidrații, ci să consumăm din toate (proteine, lipide, glucide) câte puțin. În ceea ce privește carbohidrații, multe persoane refuză consumarea lor când se apucă de slăbit și susțin că trebuie eliminați complet din programul alimentar, un lucru complet fals deoarece ei reprezintă o sursă esențială de energie. Fundamental este echilibrarea consumul de carbohidrați, ci nu să a renunțăm la aceștia. După un antrenament foarte solicitant, sensibilitatea la nivelul insulinei crește la maximum, iar carbohidrații merg în acest moment la alimentarea rezervelor de glicogen consumate în timpul efortului. Acest lucru va contribui la procesul anabolic (creșterea masei musculare), ceea ce în timp va duce la arderi masive.

Pe ce se bazează o alimentație echilibrată? În mare, pe opțiuni sănătoase, alimente gustoase, care nu necesită o listă mare de cumpărături:

–  mai multe porții de fructe și de legume pe zi;

–  pâine făcută din cereale integrale și cereale cu bob întreg;

– grăsimi sănătoase, pe care ți le iei din: nuci, semințe, ulei de măsline;

–  alimente sărace în glucide (respectiv în zahăr);

–  proteine slabe: pasăre de curte, pui, pește și fasole boabe;

–  cantități limitate de carne roșie.

MITURI DESPRE DIETE ȘI SLĂBIRE

Mâncatul după ora 18:00 îngrașă:  Fals

Adevărul este că mâncatul seara nu îngrașă. Corpul nostru nu a fost programat să se îngrașe la o anumită oră, astfel că nu mâncatul seară dăunează slăbirii, ci lipsa de activitate. Dacă mănânci alimente nepotrivite sau în cantitate prea mare, iar după aceea mergi direct la culcare, există riscul ca în timp să crești în greutate. Pentru o nutriție sănătoasă, este indicat să mănânci moderat, însă nu trebuie să renunți complet la masa de seară.

Este sănătos să mănânci multe proteine: Fals

Chiar dacă ai auzit că o dietă bogată în proteine te ajută să slăbeșți și să îți menții sănătatea, excesul de proteine poate fi dăunator și chiar toxic pentru organism. Proteinele au numeroase beneficii pentru corpul nostru (ajută la creșterea masei musculare și dau rapid senzația de sațietate), însă consumul lor în exces forțează organismul să le elimine prin urină, transformându-le în substanțe toxice cum ar fi amoniacul. În plus, proteinele care nu au fost absorbite pot fi transformate în colon în substanțe cancerigene. Astfel se explică frecvența mare a cancerului de colon la persoanele care consumă carne în exces.

Anumite alimente pot arde grăsimea: Adevărat

 Există alimente care te pot ajuta în procesul de slăbire, însă consumul acestora trebuie completat cu o dietă adecvată. Spre exemplu, ardeiul iute conține capsaicină, substanță care îi dă gustul caracteristic. Capsaicina reduce apetitul și accelerează metabolismul pentru o perioadă scurtă de timp. Și ceaiul verde te poate ajuta să pierzi în greutate. Ceaiul verde hidratează, reduce senzația de foame și este diuretic, ajutându-te să slăbeșți. Și consumul de grepfrut te poate ajuta: fructul stimulează pierderea în greutate prin compușii pe care îi conține, asigurându-ți rapid senzația de sațietate prin conținutul mare de fibre.

Dacă faci sport, nu mai trebuie să ții dietă pentru a slăbi: Fals

Sportul este extrem de important pentru slăbire, însă cea mai importantă este alimentația. Dacă nu ai o dietă potrivită, cel mai probabil nu vei slăbi chiar dacă ai un program regulat de exerciții fizice. Sportul îți menține tonusul și te ajută să elimini mai rapid substanțele toxice din organism, accelerând metabolismul și stimulând slăbirea. Trebuie să știi însă că nu poți slăbi doar făcând sport. O activitate fizică moderată de cel puțin 30 de minute de exerciții fizice pe zi, completată cu o dietă recomandată de nutriționist reprezintă soluția cea mai bună.

Fructele nu îngrașă: Fals

Fructele îngrașă dacă sunt consumate în cantități mari. Anumite fructe cum ar fi bananele sau strugurii conțin un număr mare de calorii și ar trebui consumate cu moderație. Fructele sunt însă indicate într-o dietă echilibrată datorită conținutului lor mare de fibre, apă, vitamine și minerale. Pentru a slăbi, ar trebui să mănânci în general fructe cu mai puține calorii precum merele, grepfrutul sau fructele de pădure.

Redactor: Andreea Dumitru

Fotograf: Teodora Rotaru

Voluntarul lunii decembrie

Află în fiecare lună povestea oamenilor care dau suflet proiectelor SSFB și construiesc comunitatea viitorilor farmaciști, dornici să fie schimbarea de care are societatea nevoie!

Citește acum »